Nuffnang Ads

Friday, June 27, 2014

Salam Ramadan - Jom berkongsi tips sempena menjalani ibadah puasa



Berpuasa  adalah  merupakan satu proses detoksifikasi  iaitu proses  pembuangan toksin (kotoran) dari tubuh badan.  Bila perut direhatkan melebihi  8 jam, detoksifikasi akan berfungsi secara baik.  Bulan Ramadan  ini secara langsung  membantu  perut kita  untuk berehat dan meningkatkan daya tahan tubuh kerana manusia mempunyai kemampuan terapi secara semulajadi.  Semoga  setiap  dari kita akan kembali sihat  segar  dan dapat meningkatkan  amal  ibadah menjadi  lebih baik.  


Di bawah ini antara tips-tips yang boleh diikuti semasa menjalani ibadah puasa.  :D   (**Tips ini makcik dapat dari artikel seorang Pegawai Pemakanan, JAKIM.  Sudah lupa namanya.  Dikongsi bersama  agar bermanfaat kepada semua)


1        Adalah kesilapan besar menghimpunkan makan malam dan berbuka puasa.  
Nabi SAW berbuka puasa  dengan 3 biji kurma dan air kosong.  Kurma adalah makanan yang sangat tinggi kandungan potassium. (makanan bergula perang).   Berbuka puasa bukan untuk perut tetapi untuk memberi tenaga kepada hypotanamos (otak dalam otak).   Hypotanamos yang keletihan berfungsi sepanjang hari , tidak akan berfungsi  dengan  baik sekiranya makanan yang masuk dengan banyak ketika berbuka puasa.  Ini akan menyebabkan masalah yang serius pada kesihatan.

2         Jangan  ‘window shopping’  ke bazaar Ramadan.  Aktiviti ini akan mengganggu fungsi kawalan hypotanamos.  Menyebabkan hilang perhitungan untuk membeli makanan  yang  tidak perlu.

3         Jangan lewatkan solat maghrib.  Makanan yang dimakan menghasilkan tenaga untuk diagihkan ke keseluruhan tubuh.  Setiap  1kg berat badan mempunyai 10000 trillion sel.  Tenaga ini akan  ditolak oleh tenaga yang dilakukan semasa bersolat.    Subhanallah.

4         Selepas solat maghrib sel-sel  badan mendapat semula tenaga.  Teruskan  makan malam selepas habis solat.  ‘Fully auto’  kita akan makan secara baik. Jangan lebih 5 jenis makan dalam satu hidangan.  Contoh:  Nasi, ikan,  sayur, buah dan air.

5         Selepas makan adalah sangat baik kita mandi dengan air sejuk.   Jangan guna heater.   Mandi malam paru-paru berair.  Dongeng.   Dalilnya kita berhadas besar,   feqah suruh segera mandi tanpa menunggu pagi.   Jangan mandi macam burung untuk elak paru-paru berair.   Burung mandi dengan basahkan kepalanya sahaja  tanpa membasah badan.

6         Selepas mandi, sebelum solat Isyak minum ½ cawan air dgn 3 biji kurma, satu sudu teh madu lebah dan susu segar yang diblender. (macam tak rajin jer nak prepare…haha)

7         Solat Isyak dan bertarawikhlah  dengan santai.  Tak perlu tergopoh gapah.

8         Habis solat ‘moreh’  dengan makanan yang ringan.  Makan selepas  pukul  10:30 malam boleh menyebabkan kemudaratan.   Waktu  ini tenaga sudah cukup penuh dalam badan.   Aktiviti terbaik adalah ber tadarrus  secara minima sekurang-kurangnya  sehelai mukasurat.  Aktiviti ini akan membawa input terbaik dalam otak dan hati.  Jika diisi dengan aktiviti yang lagha, otak akan  merakam  input yang lagha juga  dan  ditakuti menjadi amalan seterusnya.

9         Sebaiknya tidur sebelum pukul 12 malam untuk kerehatan.  Elakkan dari memasang lampu sewaktu tidur kerana  ia akan meningkatkan kolestrol sebanyak 4 kali ganda.

10     Jika mampu, bangun pukul 3 pagi untuk qiamulllail.  Adalah sunat mengejutkan keluarga dengan merenjis air sejuk dengan hujung jari.  Tiada masalah kesihatan untuk mandi pada waktu begini.

11     Sempurnakan 13 rakaat solat  sunat iaitu, solat  sunat wuduk, taubat, tahajjud, hajat dan witir.

12     Selepas qiam, boleh  lelapkan mata sebentar  tetapi  secara ringan.  Waktu antara 3 – 5 pagi di langit terdapat spektro berwarna merah.  Masa ini Allah anugerahkan kesembuhan kepada banyak penyakit.

13     Sahur.  Sebaik-baik  sahur adalah dari lebihan makan malam.  Lebihkan masak untuk makan malam.  Simpan untuk sahur dan jangan dicampurkan dengan  garam.  Panaskan semula sewaktu hendak sahur dan baru diletakkan sedikit garam.

14     Selepas sahur teruskan dengan solat subuh.  Jangan tidur sejurus selepas subuh untuk mengelakkan gangguan kepada hypotanamos yang boleh membawa kepada masalah kesihatan.

15     Tidur qailullah (1 jam sebelum zohor).  1 minit waktu ini menyamai tenaga tidur sejam waktu biasa.

##Nota :  Cara makan kurma.
60% kebaikan berada pada selaput permukaan luar kurma.  Masukkan sebiji kurma kedalam mulut dan akhir sekali keluarkan biji.  Jangan kupas.  Kurma terbaik ada 4 jenis. Ajwa, Mabrom, Sapawi dan Mariami.

SELAMAT BERPUASA!




2 comments:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete